Los Lawyers and words.
A proposal to strengthen the initial competences of law students
Keywords:
Academic alphabetization, Legal education, Competence formation, Professional competence, Legal texts and speechesAbstract
A significant number of young people who begin their studies of law in our country, can not get timely many lessons in their curriculum. That, of course, impacts negatively on a number of indicators of success of the training process, such as retention of students and curriculum development. After exploring the possible causes of the problem mentioned, this article identifies and discusses two powers in the field of literacy (reading and writing skills) whose early leveling should provoke a positive impact especially in the production of new learning. The proposal, which is intended to be worked out by the school of laws focused on and in context with the students who are in a disadvantaged position, refers to early indications and issues which are related to semantic in nature, grammatical and pragmatic language of law. Do not assume that, it will make difficult for those who are students today come to understand and build a type of texts and discourses, which will be the key to be inserted in a future disciplinary community made up of judges and lawyers.
References
ASSOUS, Gisèle; ATTAR, Colette (2003). "Leer un texto matemático". En El poder de leer. Técnicas, procedimientos y orientaciones para la enseñanza y aprendizaje de la lectura. Barcelona: Gedisa.
BRUNNER, José Joaquín; ELACQUA, Gregory (2003). Informe de capital humano, Universidad Adolfo Ibáñez. Disponible en: http://www.oei.es/etp/informe_capital_humano_chile_brunner.pdf
CARR, Nicholas (2011). Superficiales ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Traducción de Pedro Cifuentes. Bogotá: Taurus.
CARRIÓ, Genaro (1990) "Lenguaje, interpretación y desacuerdos en el terreno del derecho". En él mismo: Notas sobre derecho y lenguaje. 4a ed. Buenos Aires: Abeledo-Perrot.
CASSANY, Daniel; LUNA, Marta; SANZ, Gloria (2008). Enseñar lengua. Barcelona: Editorial Graó.
CASSANY, Daniel (2009). Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Editorial Graó.
COLOMA, Rodrigo (2011). "Cuando los árboles no dejan ver el bosque, o: ¿Qué (y cuánto) debe enseñarse a un estudiante de derecho?". En AGÜERO, Claudio (coord.). La relevancia de la enseñanza del Derecho. Edición independiente del proyecto MECESUP UCT0707.
COSSEM, Michelle (2003). "Leer y escribir una relación dialéctica". En El poder de leer. Técnicas, procedimientos y orientaciones para la enseñanza y aprendizaje de la lectura. Barcelona: Gedisa.
Declaración de Granada sobre la Globalización de Jürgen Habermas, David Held y Will Kymlicka Ver en: http://www.elpais.com/articulo/opinion/Declaracion/Granada/globalización/elpepiopi/20050606elpepiopi_8/Tes
DOMÍNGUEZ, Ramón (2011) "Los accidentes del trabajo. Historia y visión general de su régimen actual". En Cuadernos de extensión jurídica, Universidad de los Andes.
ECO, Umberto (1996). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.
ECO, Umberto (2000). Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona: Lumen
FLOWER, Linda. "Revising writter-based prose". Journal of basic writing, N° 3, pp. 62-74.
KLIMOVSKY, Gregorio (1985). "El concepto de ciencia. Problemas de la ciencia". En Primer seminario sobre metodología de la ciencia, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Buenos Aires: UBA-OEA.
PARODI, Giovanni (ed.) (2005). Discurso Especializado e Instituciones Formadoras. Valparaíso: Ediciones Universitarias de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
RUIZ FLORES, Maite (2009). Evaluación de lengua escrita y dependencia de lo literal. Barcelona: Editorial Graó.
SERAFINI, María Teresa (2008). Cómo se escribe. Buenos Aires: Paidós.
SQUELLA, Agustín (2004). Introducción al derecho. Santiago: Editorial Jurídica de Chile.
VYGOTSKY, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)