La enseñanza del Derecho desde una perspectiva sociológico jurídica.

Un estudio de caso en una Facultad de Derecho

Authors

  • Silvina Pezzetta Universidad Nacional de Rosario.

DOI:

https://doi.org/10.22199/S07189753.2008.0002.00006

Keywords:

Law Teaching, Case Study, Sociology of Education, Theory of the Law, Educational Code

Abstract

This article explores the results ofa research ofstudents' answers based on the theory of Basil Bernstein. The goal was to study the impact of the educational code on the subjective conciousness of Law students at the Universidad Nacional de Rosario (Argentina). In this way, we attempt to denature the educational process in which we work everyday as lawyers, with a sociological theory basis.

Author Biography

Silvina Pezzetta, Universidad Nacional de Rosario.

Facultad de Derecho.

Doctoranda.

References

BERNSTEIN, Basil (1996). Pedagogy, Symbolic Control and Identity. Exeter: Taylor & Francis.

BERNSTEIN, Basil (1990). Poder, educación y conciencia. Sociología de la transmisión cultura, trad. Martín Bruggendieck, Cristián Cox, Rosita Puga, Rafael Hernández y Marta Marín. Barcelona: El Roure.

BRÍGIDO, Ana María (2006). Sociología de la educación: temas y perspectivas fundamentales. Córdoba: Ed. Brujas, p. 253.

BOURDIEU, Pierre (2000). Elementos para una sociología del campo jurídico. En Bourdieu, Pierre y Teubner, Gunther. La fuerza del Derecho. Bogotá: Ediciones Uniandes.

DÍAZ, Elías (1992). Sociología y Filosofía del Derecho, 1a Ed., reimp. Madrid: Taurus.

ECHEVERRÍA, Hugo Darío (2005). Los diseños de investigación y su implementación en Educación. Rosario: Editorial Horno Sapiens.

KLIMOVSKY, Gregario e HIDALGO, Cecilia (2001). La inexplicable sociedad. Cuestiones de epistemología de las ciencias sociales, 3a ed. Buenos Aires: AZ.

LISTA, Carlos y BRÍGIDO, Ana María (2002). La enseñanza del Derecho y la formación de la conciencia jurídica. Córdoba: Sima.

LISTA, Carlos y BEGALA, Silvana (2003) "La presencia del mensaje educativo en la conciencia de los estudiantes: resultados de la socialización en un modelo jurídico dominante". Revista Academia, N° 2, Buenos Aires.

NINO, Carlos (2005). Introducción al análisis del Derecho, 2a Ed. ampliada y revisada, 13a reimpresión. Buenos Aires: Astrea.

PÉREZ LLEDÓ, Juan (1992) "La enseñanza del Derecho en Estados Unidos". Revista Doxa, N° 12.

PEZZETTA, Silvina (2006-2007) "La filosofía y la política en los planes de estudio de las carreras de Abogacía. Reflexiones sobre el Plan de Estudios de la Facultad de Derecho de la U.N.R.". Revista Telemática de Filosofía del Derecho (RTFD) N° 10 (1). Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/listaarticulos?tipo_busqueda=ANUALIDAD&revista_busqueda=1951&clave_busqueda=2006 [fecha de visita 20-01-2008]

PÉREZ SERRANO, Gloria (1998). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.

TAYLOR, S.J. y BODGAN, R. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona: Paidós.

Published

2008-12-30

How to Cite

Pezzetta, S. (2008). La enseñanza del Derecho desde una perspectiva sociológico jurídica.: Un estudio de caso en una Facultad de Derecho. Revista De Derecho (Coquimbo. En línea), 15(2), 133-154. https://doi.org/10.22199/S07189753.2008.0002.00006

Issue

Section

Estudios