The “Good Living” and the cultural rights of collective nature in the New Decolonizing Latin American Constitutionalism
Published 2021-06-22
Keywords
- Transformative constitutionalism,
- Hegemony,
- Collective rights,
- Indigenous peoples,
- Rights of nature
Copyright (c) 2021 Hugo Gennaro Tórtora Aravena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Beyond the formal characteristics of the Constitutions that are part of the New Latin American Constitutionalism, the Charters of Ecuador (2008) and Bolivia (2009) are distinguished by a deep emancipatory and decolonizing spirit. One of its most important manifestations has to do with the recognition of cultural rights in indigenous peoples. The above is directly linked to an immemorial principle present in both constitutions, such as Good Living, which tells us about a new relationship with the natural and cultural environment. Among the manifestations of this new cultural deal with indigenous peoples is a plural vision of symbols, languages and nature understood as Mother Earth or Pachamama.
Downloads
References
- Acosta Espinosa, A. (2011). Los Derechos de la Naturaleza: una lectura sobre el derecho a la existencia. En A. Acosta Espinosa y E. Martínez Yáñez (Comps.), La Naturaleza con Derechos: de la filosofía a la política (pp. 317-367). Quito: Abya-Yala. Recuperado de https://bit.ly/34Aiuic
- Acosta Espinosa, A. (2013). El Buen vivir: Sumak kawsay, una oportunidad para imaginar otros mundos. Barcelona: Icaria.
- Amaru, J. Q. (2012). Cosmovisión andina: Inka Pachaqaway. Lima: Pachayachachiq. Recuperado de https://bit.ly/3fyo4rQ
- Baltazar Yucailla, R. C. (2009). Derechos de las Comunidades, Pueblos, y Nacionalidades. En S. Andrade Ubidia, A. Grijalva y C. Storini (Eds.), La Nueva constitución del Ecuador: estado, derechos e instituciones (pp. 211-234). Quito: Universidad Andina Simón.
- Brieger Valencia, K. I. (2013). La toma de la conciencia lingüística. En F. L. Rojas Tudela (Coord.), Pluralismos: 11 tesis (pp. 92-114). La Paz: Centro de Estudios Constitucionales. Recuperado de https://bit.ly/3fAow8U
- Canqui Mollo, E. (2011). El Vivir bien, una propuesta de los pueblos indígenas a la discusión sobre el desarrollo. Revista Obets, 6(1), 19-33. https://doi.org/10.14198/OBETS2011.6.1.02
- Clavero Salvador, B. (2016). Constitucionalismo Latinoamericano: Estados criollos ente Pueblos Indígenas y Derechos Humanos. Santiago: Olejnik.
- Constitución Política del Estado plurinacional de Bolivia. Gaceta Oficial del Estado Plurinacional de Bolivia, La Paz, Bolivia, 07 de febrero de 2009, Recuperado de https://bit.ly/34KOyjI
- Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial No. 449, Quito, Ecuador, 20 de octubre de 2008. Recuperado de https://bit.ly/2SZdFMW
- Cruz Parcero, J. A. (1998). Sobre el concepto de derechos colectivos. Revista internacional de filosofía política, (12), 95-115. Recuperado de https://bit.ly/3p7nzYQ
- Declaración de las Naciones Unidas sobre los derechos de los pueblos indígenas. A/RES/61/295. Resolución aprobada por la Asamblea General el 13 de septiembre de 2007. Recuperado de https://bit.ly/3uQ6ZOp
- Durán Böhme, J. C. (2009). Del Estado multicultural al Estado plurinacional. Revista Boliviana de Derecho, (8), 28-72. Recuperado de https://bit.ly/34xAHNB
- Floridi, L. (2006). Ética de la información: su naturaleza y alcance. Isegoría (Madrid. Internet), (34), 19-46. https://doi.org/10.3989/isegoria.2006.i34.2
- Garcés Velásquez, F, (2016). Los derechos colectivos de los pueblos indígenas y originarios en la Nueva Constitución Política del Estado”. En R. Viciano Pastor y C. Storini (Eds.), Innovación y continuismo en el modelo constitucional boliviano de 2009 (pp.127-154). Valencia: Tirant lo Blanch.
- García Linera, Á. (2015). La potencia plebeya: acción colectiva e identidades indígenas, obreras y populares en Bolivia. Buenos Aires: Siglo XXI.
- Gavilán Pinto, V. M. (2012). El pensamiento en espiral: el paradigma de los pueblos indígenas. Santiago: Ñuke Mapuförlaget. Recuperado de https://bit.ly/3fIaMZK
- Grijalva Jiménez, A. (2011). Constitucionalismo en Ecuador. Quito: Corte Constitucional para el Período de Transición. Recuperado de https://bit.ly/2S4MHU6
- Grijalva Jiménez, A. (2009). ¿Qué son los Derechos Colectivos? En M. P. Ávila Ordóñes y M. B. Corredores Ledesma (Eds.), Los Derechos Colectivos. Hacia una efectiva comprensión y protección (pp. xv-xviii). Quito: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Recuperado de https://bit.ly/3fMchGg
- Gudynas, E. (2009). La ecología política del giro biocéntrico en la nueva Constitución de Ecuador. Revista de Estudios Sociales, (32), 34-47. https://doi.org/10.7440/res32.2009.02
- Guimarães de Moraes, K. (2014). Bem viver: um novo paradigma para a proteção da biodiversidade por seu valor intrínseco. En J. R. Morato Leite y C. E. Peralta (Orgs.), Perspectivas e desafíos para a proteção da bio diversidade no Brasil e na Costa Rica (pp. 107-130). São Paulo, SP: Instituto “O Direito por Um Planeta Verde”. Recuperado de https://bit.ly/2SUX90j
- Häberle, P. (2002). Constitución como cultura (A. M. Montoya, Trad.). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
- Häberle, P. (2007). El Estado constitucional (H. Fix-Fierro, Trad.). Buenos Aires: Astrea.
- Huanacuni Mamani, F. (2010). Vivir Bien/Buen Vivir. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias regionales (4a. ed.). La Paz: Coordinadora Andina de Organizaciones Indígenas.
- Larrea Maldonado, A. M. (2011). El buen vivir como contrahegemonía en la Constitución Ecuatoriana. Utopía y praxis latinoamericana, 16(53), 59-70. Recuperado de https://bit.ly/3g5CXRt
- López Calera, N. (2004). ¿Hay derechos colectivos? Individualidad y socialidad en la teoría de los derechos. Barcelona: Ariel.
- Martínez Dalmau, R. (2008). Asembleas constituíntes e novo constitucionalismo en América Latina. Tempo exterior, (17), 5-15.
- Martínez Dalmau, R. (2016). El Estado Plurinacional Comunitario Boliviano: una definición autóctona de la forma de Estado. En R. Viciano Pastor y C. Storini (Eds.), Innovación y continuismo en el modelo constitucional boliviano de 2009 (pp. 27-54). Valencia: Tirant lo Blanch.
- Martínez de Bringas, A. (2006). Los pueblos indígenas ante la construcción de los procesos multiculturales: inserciones en los bosques de la biodiversidad. En M. Berraondo (Coord.), Pueblos indígenas y derechos humanos (pp. 85-105). Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado de https://bit.ly/3cdQiG8
- Martínez, J. E. (2013, Abril 05). La utopía del Buen Vivir. Recuperado de https://rebelion.org/la-utopia-del-buen-vivir/
- Matteucci, N. (2005). Bien común. En N. Bobbio, N. Matteucci y G. Pasquino (Eds.) y R. Crisafío (Trad.), Diccionario de política (14a ed., Vol. 1, pp. 144-145). México, DF: Siglo XXI.
- Méndez, P. M. (2012). La extinción de los selknam (onas) de la isla de Tierra del Fuego. Ciencia, discurso y orden social. Gazeta de Antropología, 28(2), art. 05. https://doi.org/10.30827/Digibug.22063
- Moreno Morales, D., Vargas Villazón, G. y Osorio Michel, D. (2014). Nación, diversidad e identidad en el marco del Estado Plurinacional. Cochabamba: Fundación PIEB. Recuperado de https://bit.ly/3uLbHgk
- Murcia Riaño, D. M. (2011). El sujeto Naturaleza: elementos para su comprensión. En A. Acosta Espinosa y E. Martínez Yáñez (Comps.), La Naturaleza con Derechos: de la filosofía a la política (pp. 287-316). Quito: Abya-Yala. Recuperado de https://bit.ly/34Aiuic
- Neves, M. (2015). La constitucionalización simbólica (R. Cavani, Trad.). Lima: Palestra.
- Noguera Fernández, A. (2014). La igualdad ante el fin del Estado Social: propuestas constitucionales para construir una nueva igualdad. Madrid: Sequitir. Recuperado de https://bit.ly/3cfkOzr
- Noguera Fernández, A. y Criado de Diego, M. (2011). La Constitución colombiana de 1991 como punto de inicio del nuevo constitucionalismo en América Latina. Estudio socio-jurídicos, 13(1), 15-49. Recuperado de https://bit.ly/3cfly7H
- Pérez Calvo, A. (2012). Características del Nuevo Constitucionalismo Latinoamericano. En C. Storini y J. F. Alenza García (Dirs.), Materiales sobre neoconstitucionalismo y nuevo constitucionalismo latinoamericano (pp. 27-60). Cizur Menor: Aranzadi.
- Prieto Méndez, J. M. (2013). Derecho de la naturaleza: fundamento, contenido y exigibilidad jurisdiccional. Quito: Corte Constitucional del Ecuador. Recuperado de https://bit.ly/3iafdOM
- Román Martín, L. (2013). Los derechos de los pueblos indígenas en las constituciones de Bolivia y Ecuador”. En A. Pigrau i Solé (Ed.), Pueblos indígenas, diversidad cultural y justicia ambiental: un estudio de las nuevas constituciones de Ecuador y Bolivia (pp. 333-370). Valencia: Tirant lo Blanch.
- Schavelzon, S. (2015). Plurinacionalidad y Vivir Bien/Buen Vivir: dos conceptos leídos desde Bolivia y Ecuador post-constituyentes. Quito: Abya Yala. Recuperado de https://bit.ly/34HpeuH
- Silva Portero, C. (2008). ¿Qué es el buen vivir en la constitución? En R. Ávila Santamaría (Ed.): La Constitución del 2008 en el contexto andino: análisis desde la doctrina y el derecho comparado (pp. 111-154). Quito: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Recuperado de https://bit.ly/3gcVXxE
- de Sousa Santos, B.(2007). La reinvención del Estado y el Estado plurinacional. Observatorio social de América Latina, 8(22), 25-46. Recuperado de https://bit.ly/34HbRuE
- de Sousa Santos, B.(2009). Pensar el estado y la sociedad: desafíos actuales. Buenos Aires: Waldhuter. Recuperado de https://bit.ly/3g4nmlb
- de Sousa Santos, B.(2010). Refundación del Estado en América Latina: perspectivas desde una epistemología del Sur (J. L. Exeni Rodríguez, Trad.). Lima: Instituto Internacional de Derecho y Sociedad. Recuperado de https://bit.ly/3yZVBms
- Tapia Mealla, L. (2010) .El pluralismo político-jurídico en la nueva Constitución de Bolivia. En Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia y Universidad Mayor de San Andrés (Eds.), Miradas: nuevo texto constitucional (pp. 261-272). La Paz: Internacional IDEA. Recuperado de https://bit.ly/3wWaQes
- Tapia Pinto, I. S. (2011). Curso de Derecho Constitucional Boliviano (Vol. 1). Oruro: Latinas.
- Tórrez Rubín de Celis, Y. F. y Arce Cuadros, C. (2014). Construcción simbólica del Estado Plurinacional de Bolivia: imaginarios políticos, discursos, rituales y celebraciones. Cochabamba: PIEB. Recuperado de https://bit.ly/34NN0oW
- Tórtora Aravena, H. (2019). El carácter descolonizador como rasgo material del Nuevo Constitucionalismo Latinoamericano. En J. Gajardo Falcón & F. Zúñiga Urbina (Eds.), Constitucionalismo y procesos constituyentes: una revisión crítica al nuevo constitucionalismo latinoamericano (Vol. 2, pp. 41-66). Santiago: Thomson Reuters.
- Trentini, F., Valverde, S., Radovich, J. C., Berón, M. y Balazote, A. (2010). “Los nostálgicos del desierto”: la cuestión mapuche en Argentina y el estigma en los medios. Cultura y representaciones sociales, 4(8), 186-212. Recuperado de https://bit.ly/3vPT78e
- Uprimny Yepes, R. (2011). Las transformaciones constitucionales recientes en América Latina: tendencias y desafíos. En C. Rodríguez Garavito (Coord.), El derecho en América Latina: un mapa para el pensamiento jurídico del siglo XXI (pp. 109-137). Siglo Veintiuno: Buenos Aires.
- Vanhulst, J. y Beling, A. E. (2013). El buen vivir: una utopía latinoamericana en el campo discursivo global de la sustentabilidad. Polis (Santiago), 12(36), 497-522. https://doi.org/10.4067/S0718-65682013000300022
- Vargas Montero, G. (2010). La cosmovisión de los pueblos indígenas. En R. Córdova Plaza (Coord.), Atlas del patrimonio natural, histórico y cultural del Estado de Veracruz (Vol. 3, pp. 105-126). Xalapa: Comisión para la Conmemoración del Centenario de la Revolución y el Bicentenario de la Independencia en Veracruz. Recuperado de https://bit.ly/3fOyRhB
- Vela Almeida, D. y Alfaro Reyes, E. (2013), “Componente Antropológico”. En J. M. Prieto Méndez (Autor), Derecho de la naturaleza: fundamento, contenido y exigibilidad jurisdiccional (pp. 205-253). Quito: Corte Constitucional del Ecuador. Recuperado de https://bit.ly/3iafdOM
- Villoro Toranzo, L. (1995) Sobre derechos humanos y derechos de los pueblos. Isonomía, (3), 7-19. Recuperado de https://bit.ly/3vIw92W
- Viciano Pastor, R. y Martínez Dalmau, R. (2012) Fundamento teórico del Nuevo Constitucionalismo Latinoamericano. En R. Viciano Pastor (Ed.), Estudios sobre el Nuevo Constitucionalismo Latinoamericano (pp. 11-49). Valencia: Tirant lo Blanch.
- Yrigoyen Fajardo, R. (2012). Pluralismo jurídico y jurisdicción indígena en el horizonte del constitucionalismo pluralista. En H. Ahrens, (Comp.), El Estado de derecho hoy en América Latina: libro homenaje a Horst Schönbohm (pp. 171-193). Berlín: Konrad Adenauer Stiftung. Recuperado de https://bit.ly/3wUMnWH
- Zaffaroni, E. R. (2010). La naturaleza como persona: Pachamama y Gaia. En I. M. Chivi Vargas (Coord.), Bolivia nueva Constitución Política del Estado: conceptos elementales para su desarrollo normativo (pp. 109-132). La Paz: Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia. Recuperado de https://bit.ly/34YhMeW